آموزش ADO


در این مقاله ضمن بررسی روشهای کار با داده ها، با ADO یا ActiveX Data Objec آشنا خواهیم شد و بطور تخصصی مولفه ADODB مد نظر قرار می گیرد. اشیای اصلی ADO و نحوه کار با آنها به همراه مثالهای متعدد شرح داده شده است.

کار با ساختار بانک اطلاعاتی


یک بانک اطلاعاتی حاوی تعدادی جدول، ایندکس، قيود و چيزهای دیگری است . مجموعه این آیتمها به عنوان ساختار پایگاه داده شناخته می شود. هر دو روش ADO و DAO راههای ساده ای را برای شما جهت کار با ساختار بانک اطلاعاتی مهيا کرده اند. در این مقاله سعی شده است تا به ساده ترین شکل این روشها مورد بررسی قرار گیرد.

بهینه سازی روشهای نمایش رشته های متنی طولانی در ListBox و ComboBox


کنترلهای ComboBox و ListBox در Visual Basic بطور پیش فرض نمی توانند رشته های متنی که طولانی تر از اندازه کنترل هستند را نمایش دهند. این مقاله چندین روش را برای بهبود توانایی خواندن رشته های طولانی را در هر کنترل شرح می دهد. اولین روش استفاده از Tooltip برای نمایش یک آیتم در ComboBox و ListBox است. روش دیگر استفاده از توابع API مختلف برای اضافه نمودن ScrollBar افقی برای ListBox و مشخص کردن عرض کافی برای طولانی ترین رشته با استفاده از صفات فونت در ComboBox می باشد. مراحل لازم برای هر دو کنترل ListBox و ComboBox در این مقاله شرح داده شده است.

طراحی و ساخت فرمهای پیشرفته در ویندوز


برنامه های ویندوز به این شکل تصور شده اند که رابط کاربری به شکل چهارگوش دارند اما گاهی فرمهایی را می بینید که گوشه های گرد دارند یا شکل کاملا عجیبی دارند. شما می توانید در یک چشم به هم زدن فرمهای Visual Basic را به هر شکلی که مایلید بسازید. برای انجام این کار شما به API هایی که مربوط به ابزار گرافیکی ویندوز هستند، نیاز دارید. توابع API مربوط به Region. در این مقاله همه موارد مورد نیاز شما برای ساخت چنین فرمهایی شرح داده شده است.

ذخیره و بازیابی تصاویر در بانک اطلاعاتی Access


پروژه های شما اکثرا نیاز دارند تا به ازای بعضی از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی تصویر مرتبط با آن نیز نگهداری شود. برای این کار راههای متفاوتی وجود دارد. عموما تصاویر را در کنار پروژه ذخیره نموده و آدرس فایل آن را در بانک اطلاعاتی ذخیره می کنند اما شاید آنها با روش ذخیره تصاویر در بانک اطلاعاتی آشنا نیستند. این مقاله با شرح روش ذخیره تصاویر در بانک اطلاعاتی Access امکان بالابردن قابلیت انعطاف پذیری بیشتری در برنامه هارا به شما می دهد.

آموزش کار با کنترل ImageList


کنترل ImageList جزو کنترلهای غیر قابل رویت می باشد یعنی رابط کاربری در زمان اجرا ندارد. وظیفه این کنترل نگهداری تصاویر می باشد. استفاده از کنترل ImageList برای نگهداری تصاویر درون حافظه در زمان اجرا باعث افزایش کارایی برنامه شما خواهد شد. این مقاله نحوه استفاده از این کنترل را شرح می دهد.

آموزش ساخت Setup با نرم افزار Wise Install Master


شرکت Wise Solutions سه محصول مختلف برای ساخت برنامه های Setupعرضه کرده است که عبارتند از: InstallMaker و InstallBuilder و InstallMaster. معروفترین و کاملترین این محصولات Wise InstallMaster است که برای برنامه نویسان حرفه ای تهيه شده است. در این مقاله سعی شده تا روش ساخت Setup با نرم افزار Wise InstallMaster 8.5 بصورت کلی آموزش داده شود.

آموزش کار با کنترل ListView


کنترل ListView یکی از کنترلهای بسیار پر کاربری است که در اختیار برنامه نویسان ویندوز قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن آشنایی کنترل ListView، ارتباط آن با کنترل ImageList نیز شرح داده شود.

اعلان متغیرهای Object


با خواندن این مقاله نظر بسیاری از برنامه نویسان در مورد نحوه تعریف اشیا از COM تغییر خواهد کرد. این مقاله نحوه تعریف اشیا از انواع داده COM و نوع رفتار کمپایلر در هر روش را بررسی می کند.

دستکاری تصاویر


گرافیک همیشه از مباحث مورد علاقه بسیاری از برنامه نویسان بوده است. در این مقاله ضمن بررسی امکانات اولیه Visual Basic در زمینه گرافیک، الگوریتمهایی برای کارهای مختلف گرافیکی بررسی شده است که از جمله آنها می توان به Picture Combination، GrayScale، Lightenning اشاره کرد.

آشنایی با کنترل TreeView


کنترل TreeView برای نمایش داده های ترتیبی و یا اطلاعاتی که ساختار درختی دارند بکار می رود. این مقاله ضمن آموزش نحوه استفاده از این کنترل، روش ارتباط این کنترل با ImageList را نیز بررسی می کند.

آموزش کار با کنترل WinSock


کنترل WinSock به شما اجازه می دهد تا به یک ماشین راه دور متصل شده و داده ها را با استفاده از پروتکل های UDP و TCP مبادله کنید. این کنترل جزو کنترلهای بدون UI محسوب می شود. در این مقاله ضمن توضیح هر بخش مثالهای مفیدی در ارتیاط با آن ارائه شده است که نهایتا از کنار هم قرار گرفتن این مثالها یک برنامه Chat ساده ساخته می شود.